În județul Galați există 168 de unități de învățământ preuniversitar și peste 15 facultăți, care își desfășoară activitatea în sistem hibrid sau online. În general, facultățile gălățene învață în sistem online, școlile funcționând în sistem hibrid.
Am stat de vorbă cu mai mulți elevi, studenți și profesori, pentru a realiza o radiografie a educației gălățene pe timp de pandemie, pentru a observa ce soluții propun, cum văd aceștia situația și modul în care am putea îmbunătăți lucrurile.
„SISTEMUL HIBRID NU FUNCȚIONEAZĂ” – strigă în cor toți actorii educaționali, însă ce e de făcut? Ce lipsește școlilor și universităților?
Se pare că, principala cauză a lipsei continuării procesului educațional pe timp de pandemie, este chiar conexiunea la internet și resursa pusă la dispoziție școlilor. În peste 80% din cazuri, elevii sau profesorul trebuie să facă conexiunea la internet de pe telefon pe laptop-urile primite din partea Primăriei Municipiului Galați, pentru ca beneficiarii primari ai educației să poată participa la oră. De asemenea, și camerele web primite de școli nu par a da rezultate, calitatea acestora fiind una slab semnificativ și imposibil de utilizat (a menționat unul dintre elevii de gimnaziu).
„Ce e de făcut d-le?” ar spune mulți… Investit în conexiunea la internet și camere! Laptop-urile ar trebui să fie conectate prin cablu, iar puterea conexiunii să fie mai mare. De asemenea, camerele video ar trebui să fie montate fix, astfel încât să poată cuprindă ambele table (cum sunt utilizare în majoritatea școlilor din oraș și județ), și să aibă o calitate mai mare, aș spune chiar Full HD.
Digitalizarea educației presupune table inteligente, videoproiectoare, manuale digitale care să fie utilizate de către elevi și cadrele didactice, materia să fie adaptată pentru utilizarea acestor instrumente de care unii beneficiază, iar alții nu.
Am observat că Inspectoratul Școlar Județean Galați a lansat în spațiul public dorința de a achiziționa laptop-uri și lămpi UV, însă va mai dura ceva timp până vor ajunge în școlile gălățene, dacă se va întâmpla acest lucru, având în vedere că rata de infectare este între 1,50 și 2.
Ar mai fi o soluție venită chiar din partea unui cadru didactic! Materia din acest an să fie adaptată la contextul actual, astfel încât sistemul hibrid să funcționeze în alt mod: jumătate din numărul de elevi de la clasă să participe fizic, cealaltă jumătate urmând să studieze și aprofundeze materia predată, iar peste două săptămâni, grupele să facă schimb, lecțiile fiind aceleași cu cele ale grupei anterioare. Ar fi cea mai fezabilă măsură care poate fi luată în momentul de față, în opinia mea, pentru ca elevii să rămână în contact cu educația.
Nu se exclude nici varianta online pentru școlile din județ, care este tot mai dorită de elevi și profesori, fiind mai accesibilă în modul în care sunt scenariile gândite. Bine, bine, dar o să te întrebi DE CE? Se pierd 5-10 minute din oră până profesorul reușește să ia legătura cu elevii de acasă. Apoi, pe parcursul orei, există posibilitatea să existe câteva întreruperi care să necesite cumulat încă 5-10 minute de reconectare. În cursul orelor, elevii se pot plânge de lipsa calității imaginii, neclarități sau probleme de conexiune, care necesită încă 5 minute din oră. Cum unele școli au optat ca ora să fie de 40 de minute, iar pauza de 5 minute, este destul de obositor pentru profesor să își adapteze materia la intervalul scurt de timp, de cele mai multe ori rămânând lipsuri. În acest caz, elevii au exprimat simpatie față de achiziționarea unor tablete grafice pentru anumite ore de curs care necesită o tablă virtuală, fiind mult mai ușor de înțeles lecția predată.
Majoritatea universităților au investit în table smart și videoproiectoare, însă conexiunea la internet poate pune capăt acestui vis din școlile gălățene. Și nu neaparat din cauza conexiunii de internet a facultății, ci a studenților. Mulți se simt obosiți din cauza numeroaselor cursuri, semn că materia ar trebui adaptată.
Recent, a avut loc Semimaraton Galați, un eveniment filantropic, care vizează înscrierea în cadrul unor curse de alergat pentru susținerea cauzei preferate. O cauză din cele 5 mi-a atras atenția, Fii de 10, cu sloganul „Digitalizăm educația împreună!”. Am stat de vorbă cu Daria, reprezentantă a proiectului, care mi-a comunicat că se are în vedere crearea unei platforme la nivel național pentru inițierea unei legături între profesori, elevi și părinți, gratuită pentru școli și licee și utilă indiferent de existența COVID-ului sau nu. Mi s-a părut și mai interesant că ideea aparține unor elevi de liceu. De asemenea, platforma urmează să fie implementată pilot în Școala Gimnazială „Grigore Moisil” din Galați, care găzduiește peste 500 de elevi.
În concluzie, cu toții încercăm să ne adaptăm și să facem față modului de lucru actual, însă nu cred că vom mai putea continua așa pentru mult timp.
Cosmin Andrei, elev în județul Galați
Write a Reply or Comment
You should Sign Up account to post comment.
or